Vier jaar geleden verkocht Rattan Chadha zijn modemerk Mexx aan mode-imperium
Liz Claiborne. Met 54 was het te vroeg om te pensioneren, hij begon aan een
nieuw avontuur. Een hotelketen voor de reiziger van nu, citizenM.

Maar wat wil die reiziger dan? Als je naar de kamer kijkt, dan wil de
reiziger veertien vierkante meter. Niet meer en niet minder, want alle
kamers worden in een fabriek gemaakt en moeten op een vrachtwagen passen.

Van dat oppervlakte bestaat vier vierkante meter uit een enorm bed. Er staat
een klein stoeltje bij een minitafeltje, alles design. En de rest is
badkamer.

De kamer is te bedienen met behulp van een moodpad, zodat je de kamer naar je
stemming kan aanpassen, warmer of kouder, en wil je de kamer een relaxte,
romantische of een zakelijke uitstraling geven? Het kan met een druk op de
knop.

"Hoe gebruiken mensen op een citytrip een hotel?", vraagt
Chadha. "Je komt aan, dumpt je tassen en gaat de stad in. Om een uur of
zes kom je even terug, je doucht en kleed je om, doet een drankje in de
lobby en gaat uit eten. Dan ben je om een uur of elf weer terug, kijk je
tien minuten televisie en ga je slapen."

"Wat heb je daarvoor nodig? Precies, een bed, een televisie en een goede
douche. Dat is dan ook wat we in de kamers hebben neergezet."

Het idee achter Citizen M is "affordable luxury". Volgens Chadha
bestond dat nog niet in de hotelbranche: "In de kledingbranche heb je
Zara en Hennes&Mauritz, goedkope kleding die er toch goed uitziet en
modieus is. Bij auto's is het ook al doorgedrongen, klein is niet meteen
goedkoop; dat bewijzen de Smart en de Mini Cooper wel."

In de hotelbranche ontbrak dat nog, wie luxe wilde zat in het Hilton
voor 300 euro per nacht, de budget reiziger zat in een hostel of de Holliday
Inn. citizenM is qua kosten te vergelijken met een budgethotel, met kamers
die beginnen bij 69 euro en afhankelijk van de periode oplopen tot 139 euro.

Van een vergelijking met concepten als Qbic Hotels of Easyhotel wil Chadha
niets weten: "Die hotels hebben kamers zonder ramen. Dat zijn gewoon
budgethotels met een paar leuke snufjes."

Toch heeft citizenM de kosten op dezelfde manier omlaag gebracht als die
andere concepten dat deden. Door het standaardiseren van alle services en
het weghalen van overbodige faciliteiten als een incheckbalie of
roomservice. "Customer empowerment" noemt Chadha het.

"We laten de klanten precies doen wat ze zelf willen. Inchecken kunnen ze
prima zelf en als ik in een luxe hotel om drie uur 's nachts een bord
spaghetti wil, krijg ik ook een opgewarmde diepvriesmaaltijd. Dat opwarmen
kan ik zelf ook. Daarom staat onze bar vol met maaltijden die mensen zelf
kunnen opwarmen of bereiden."

Nu staat in Amsterdam bij Schiphol nog het enige citizenM, maar daar
moet snel verandering in komen. "Ik heb me niet de afgelopen jaren non
stop bezig gehouden met het opzetten van één hotel", aldus
Chadha.

De komende vier jaar moeten in alle grote Europese steden citizenM's komen te
staan. Er wordt nu al gebouwd aan de Amsterdamse Beethovenstraat en er zijn
concrete plannen voor Berlijn, Londen en Glasgow.

Ook buiten Europa kan het concept aanslaan, verwacht Chadha. Maar dan wordt
het niet in eigen beheer gedaan. Hij denkt aan een franchise. "Maar het
enige wat die eigenaar dan mag doen is kapitaal ophoesten. Wij verzorgen de
bouw, trainen het personeel, alles. Het concept werkt omdat er eenheid is,
het is overal hetzelfde. Dan kan je niet ineens de naam boven iets heel
anders zetten."

De vraag rijst echter of Chadha niet een beetje laat is met dit
concept, dat bedacht is rond jonge mensen die met low cost
luchtvaartmaatschappijen heel Europa doorvliegen en stedentripjes maken. Met
de huidige olieprijzen en vliegtickets die net zo hard meestijgen?

"Onzin", roept Chadha. "Mensen reizen dan misschien minder per
vliegtuig, maar dan nemen ze wel de trein. Europa wordt steeds beter
verbonden."

Ook is hij niet bang dat dit het verkeerde moment is om een bedrijf in de
reisbranche te beginnen: "Het budgetsegment wordt getroffen en de luxe
hotels misschien een beetje. Wij zitten in het middensegment, dat doet het
altijd goed. Ook in tijden dat het economisch slecht gaat."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl